O konkursach słów kilka..

Konkursy na logo, czy warto? Konkurs może być ciekawą alternatywą na pozyskanie projektów. Na hasło kampanii, opakowanie produktu, nazwę firmy, plakat, fotografię itp..
W tym artykule skoncentruję się na coraz bardziej popularnych konkursach na logo i identyfikację wizualną.

W ostatnim czasie obserwowaliśmy geometryczny przyrost serwisów pomagających zorganizować konkurs (tzw. pośredników) oraz serwisów informacyjnych o konkursach ogłaszanych indywidualnie.
Wokół tematu narosło też sporo kontrowersji. Jest on często poruszany przez twórców, a poszczególne konkursy potrafią wzbudzić spore, niekiedy skrajne emocje.

Konkursy rozpisują firmy, organizacje, podmioty publiczne, urzędy. Dotyczą kampanii promocyjnych, logo lub całej identyfikacji wizualnej. Dobre praktyki to publikacja regulaminu, briefu konkursu, informacji o jury, terminach, oraz oczywiście nagrodach, najlepiej pieniężnych na kilku poziomach.

Jeśli jesteś projektantem, dostrzeżesz w udziale w nich pozytywne aspekty, perspektywy rozwoju, ale również to, co może negatywnie odbić się na twoim biznesie.

Ostatnio można zaobserwować szczególny wysyp konkursów niskobudżetowych z „nagrodami” często symbolicznymi, znajdujące jednak uczestników wrzucających swoją twórczość.
Dlatego startujący z własną działalnością, startupy, niewielkie podmioty gospodarcze,  interesują się taką drogą pozyskania prac.

Mnogość tego typu działań, przy braku dobrego rozeznania, może generować poważne problemy zarówno dla projektantów jak i organizatorów.

Musimy pamiętać, że każdy przypadek jest inny i zawsze musimy rozważyć to czy gra na pewno jest warta świeczki. Zaczynamy krótki przegląd plusów i minusów konkursów kreatywnych:

 

Organizowanie konkursów:

Plusy:

  • Prawdopodobnie możesz liczyć na sporo propozycji logo, zależnie od budżetu – ale nie tylko.
  • Jeżeli reprezentujesz podmiot publiczny, budżet publiczny, możliwe, że rozpisanie konkursu będzie koniecznością, ale też możliwie najlepszym wyjściem.
  • Przeznaczając większy budżet, reklamując w Internecie i serwisach społecznościowych, możesz liczyć na pewnego rodzaju rozgłos i reklamę.
  • Udział w konkursie amatorów i osób zaczynających przygodę z projektowaniem może paradoksalnie, przy odrobinie szczęścia przynieść w kilku propozycjach odrobinę świeżego i nieszablonowego spojrzenia.

Minusy:

  • Dostaniesz wiele plagiatów. Musisz samemu zrobić rozeznanie żeby odrzucić śmiecie. W internecie znajdziesz wiele przykładów naruszenia praw autorskich w konkursach.
    (Na końcu artykułu postaram się na przykładach zasygnalizować jedynie problem)
  • W takim wypadku (j.w.) narazisz się na koszta, w najlepszym przypadku będziesz zaczynał od zera.
  • Najczęściej “pomysły” to bezwartościowe prace: lekko przerobione clip-arty i stock-arty, przewijające się w Google, co najwyżej lekko ‘podrasowane’..
    Ale znajdą się kopie 1:1 przewijające się w wielu konkursach na logo.
  • Nie dostaniesz tak przygotowanego zestawu projektów wstępnych, który po pierwsze będzie prezentował zróżnicowane drogi rozwojowe w sposób tworzący spójną prezentację.
  • Nie dostaniesz do wglądu i dalszej dyskusji odpowiednio przygotowanych ścieżek rozwojowych, tworzonych z koncepcją wdrożenia, i wizją finalnego rozwijania całej identyfikacji wizualnej marki.
  • Nie dostaniesz fachowej porady lub badań marketingowych.
  • Nie dostaniesz na wstępie wartościowej pracy na briefie, raczej przesiane luźne propozycje od przypadkowych ludzi.
  • Część pomysłów się powiela. Spotęgowane jest to tym, że w “otwartych” konkursach jest dostępny podgląd zgłaszanych prac w trakcie trwania.
  • Jeżeli zależy Ci na rozgłosie i reklamie, może obrócić się to przeciwko Tobie.
    Wielu organizatorów jest krytykowanych publicznie w Internecie, a każde potknięcie może być wypomniane. Należy się również liczyć z tym, że przegrani są zwykle zainteresowani na wytykaniu wszelkich błędów.
  • Ciężko Ci będzie ustalić i trzymać się dobrego procesu wyboru zwycięskiego konceptu.
  • Powołanie komisji, konsultacje – mogą pomóc, ale to kosztuje. Nie zagwarantuje to uniknięcia nieporozumień, braku rozstrzygnięcia, złej prasy dla organizatorów jak i biorących udział.
  • Opinie publiki, tzw. “lajki” nie gwarantują Ci transparentności procesu (np. “afery” z kupowaniem lajków), a przede wszystkim satysfakcji po jego zakończeniu. Publiczność nie wybierze dobrego projektu dla Ciebie. Zakładana promocja w ten sposób, może obrócić się przeciwko Tobie.
  • Jeżeli sprawdzimy wyniki konkursów i sprawdzimy po kilku miesiącach organizatorów, okazuje się, że niewiele wygranych prac jest rzeczywiście używanych przez te podmioty..

Uwagi:

  • Odpowiedz sobie na początku na pytanie czy uczestnicy konkursu dostaną wszelkie potrzebne informacje o Tobie/Twoim projekcie/Firmie dla prawidłowego przeprowadzenia prac projektowych?  (patrz np: proces/brief na stronie głównej)
  • Czy wiesz jak skonstruować brief?
  • Gdy dostaniesz do wyboru wiele projektów różnej jakości i różnego pochodzenia, czy będziesz wiedział, który będzie najlepszym wyborem dla Twojej firmy?
    Czy sam zdemaskujesz plagiaty i ocenisz poziom prac?
  • Zastanów się kto może najczęściej podjąć wykonania projektów niskiej cenie i na wysokim ryzyku, czy będą to koncepty spełniające minimalne wymagania tego typu prac?
  • Nieoszacowanie kosztów i niezbadanie rynku może spowodować, że wydane pieniądze na konkurs, będą po prostu wyrzucone w błoto..

Jesteś zainteresowany udziałem w konkursach?

Plusy:

  • Ćwiczysz warsztat.
  • Uczysz się szybkiego działania.
  • Masz jednak szansę coś wygrać.
  • Nawet jak nie wygrasz, możesz dodać dobry projekt do swojego portfolio.
  • Niektóre swoje koncepcje mogą się przydać w swojej późniejszej pracy projektowej.

Minusy:

  • Nikła szansa na wygranie (niezależnie od organizatora i poziomu prac).
  • Musisz wiedzieć, że często zwycięzca będzie obiektywnie jedną ze słabszych prac, a rozstrzygnięcia będą dla Ciebie niejasne i niezrozumiałe.
  • Uważaj żeby nie przesadzić. Często tracisz często tylko czas. Równie dobrze możesz szukać klienta, rozwijać marketing itp.
  • Nabierasz złych nawyków pracy.
  • Nie dostaniesz uwag w trakcie pracy – możesz zapędzić się we wspaniały i czasochłonny projekt, który w ogóle nie zainteresuje organizatora..
  • Psujesz klienta i rynek, wspierając niskobudżetowe, nieprofesjonalne akcje.
  • Możesz nawet nie doczekać się rozwiązania konkursu – często są nierozstrzygane, zgodnie ze swoim regulaminem i bez podania obiektywnych przyczyn.
  • Musisz uważać na organizatorów, którzy z góry zakładają nierozstrzygnięcie konkursu – cele reklamowe, darmowy feedback itp.
  • Twoje pomysły mogą być “pomocne” dla organizatora w przyszłości jako darmowa praca. Nie otrzymasz za to wynagrodzenia i nic nie udowodnisz.
  • W wielu konkursach podajesz pełne dane osobowe -czasami są organizowane jedyne w celu zbierania informacji osobowych.
  • Te rozstrzygane poprzez tzw. “lajki” są najczęściej marketingową zagrywką. Jeżeli nie zaangażujesz rodziny i znajomych nie masz szans nawet na zauważenie.
    Dochodzą nieuczciwe ruchy, kupowane lajki i ‘tymczasowi’ znajomi.
    Wiele afer zdyskredytowało tą metodę organizacji konkursów, jednak wciąż mają się dobrze.
  • Niekiedy w regulaminach znajdują się niedozwolone bądź sprzeczne zapisy i ograniczające Twoje prawa w różny sposób. W wielu wypadkach będzie to dla Ciebie informacja o braku profesjonalizmu organizatora.
  • Bierz pod uwagę negatywny feedback, a nawet krytykę i antyreklamę w Internecie (Niektóre rozstrzygnięcia są często nagłaśniane w mediach społecznościowych). Krytykę prawdopodobnie dostaniesz nawet gdy projekt będzie relatywnie dobry.
  • Niski budżet. Rozumiem, że startujesz do poważnego konkursu za kilka tyś. ale budżet 150-300 zł ? Pomyśl, żeby pozyskać realnego klienta w tej cenie, wyjdziesz na tym lepiej. Nie dawaj dawaj darmowej pożywki naciągaczom i nie sprzedawaj się za bezcen!

Uwagi:

  • Tutaj sprawa jest prosta, można wziąć udział lub nie 😉 Sam musisz sobie oszacować ryzyko.

 

Kilka przykładów ilustrujących problemy (po bardzo szybkim research’u):

Konkursy na logo wygrane:
Porównanie z istniejącymi już logo / lub stockami:

Konkursy Blog_08-14Konkursy-Blog_12-15    Konkursy-Blog_07-14Konkursy-Blog_11-15Konkursy-Blog_06-16-14Konkursy-Blog_10-15  Konkursy-Blog_04-14Konkursy-Blog_06-16-15Konkursy-Blog_03-14Konkursy-Blog_03-15Konkursy-Blog_02-14Konkursy-Blog_02-15Konkursy-Blog_01-14Konkursy-Blog_01-15

 

Znalezione tam propozycje konkursowe:
Porównanie z istniejącymi już / lub stockowymi grafikami:

Konkursy-Blog_16-16Konkursy-Blog_28-17Konkursy-Blog_15-16Konkursy-Blog_27-17Konkursy-Blog_14-16Konkursy-Blog_26-17Konkursy-Blog_12-16Konkursy-Blog_25-17Konkursy-Blog_24-17Konkursy-Blog_11-16Konkursy-Blog_22-17Konkursy-Blog_10-16Konkursy-Blog_21-17Konkursy-Blog_08-16Konkursy-Blog_07-16Konkursy-Blog_13-17Konkursy-Blog_12-17Konkursy-Blog_16-17Konkursy-Blog_06-16-16Konkursy-Blog_10-17Konkursy-Blog_05-16Konkursy-Blog_07-17Konkursy-Blog_08-17Konkursy-Blog_04-16Konkursy-Blog_06-16-17Konkursy-Blog_03-16Konkursy-Blog_05-17Konkursy-Blog_02-16Konkursy-Blog_04-17Konkursy-Blog_01-16Konkursy-Blog_03-17

 

Kilka przykładów, które rzuciły się w oczy (było więcej):

Konkursy-Blog_22-18Konkursy-Blog_24-18Konkursy-Blog_21-18Konkursy-Blog_23-18Konkursy-Blog_20-18Konkursy-Blog_18-18Konkursy-Blog_19-18Konkursy-Blog_16-18Konkursy-Blog_17-18Konkursy-Blog_14-18Konkursy-Blog_15-18Konkursy-Blog_13-18Konkursy-Blog_12-18Konkursy-Blog_11-18Konkursy-Blog_10-18Konkursy-Blog_09-18Konkursy-Blog_08-18Konkursy-Blog_07-18Konkursy-Blog_06-16-18Konkursy-Blog_05-18Konkursy-Blog_04-18Konkursy-Blog_03-18Konkursy-Blog_02-18

 

Na koniec:

Jeżeli Twoim zdaniem jest coś do dodania, bądź oczywiste plusy lub minusy o których nie było napisane – komentuj śmiało. Pozdrawiam.