Jakie rodzaje logo można wyodrębnić?

To w jaki sposób reprezentowany jest brand poprzez logo jest kluczem w dobrej identyfikacji. Znak w sposób graficzny musi komunikować podstawowe wartości, spełniać podstawowe założenia briefu. Powinien trafiać do odbiorców w odpowiedni i najbardziej skuteczny sposób.

Dlatego ważne jest, aby znaleźć odpowiedź na to, jaka forma będzie najbardziej odpowiednia dla danej marki i specyfiki konkretnego przekazu.

W pierwszej fazie tworzenia znaku, nie trzeba zaczynać od arbitralnego wyboru konkretnej opcji, ale może być tak, że będzie to pewnym wstępnym założeniem.

Przedstawiam więc nieformalny i trochę subiektywny podział znaków logo, po to by nie pogubić się w terminologii oraz zapoznać się z podstawowymi typami znaków, które możesz zastosować w swoich identyfikacjach graficznych.

TYPOGRAFICZNY / LOGOTYP

Typ znaku bardzo popularny w wielu identyfikacjach. Zapis typograficzny jest nośnikiem przekazu.
Typografia w odpowiednim stylu niekiedy łączy się z graficznym rozwinięciem / dopełnieniem.

Może być to logotyp przedstawiający nazwę podmiotu w graficznej interpretacji. Niekiedy jako ‘podkręcony’ regular-font lub zupełnie customowy, tworzący oryginalny zapis graficzny.

INICJAŁ / LETTERMARK

Logo bazujące na inicjałach nazwy firmy / brandu.
Inicjał zwykle zastępuje dłuższą, kilkuwyrazową nazwę firmy. Tworzy rozpoznawalny, zapamiętywalny i łatwy w stosowaniu znak graficzny.

MONOGRAM

Kombinacja dwóch lub kilku znaków typograficznych. Często są to inicjały podmiotu, twórcy etc., którego reprezentują. Zwykle są ze sobą w pewien sposób skomponowane, tworząc monogram.

GLIF / LETTERFORM

Logo będące przedstawieniem poszczególnej litery, cyfry, glifu. Najczęściej jest to pierwsza litera danej nazwy. Są w tym obszarze proste ikoniczne formy graficzne, lub bardziej wyszukane przedstawienia.
W prostocie formy, dodatkowym elementem wyróżniającym może być oryginalny wyróżnik, przestrzeń dodatkowego przekazu.

CHARAKTER

Graficzne, ilustracyjne przedstawienia postaci, charakterów, bohaterów.
Ważne jest tutaj by przedstawienie było stworzone w sposób bardzo przemyślany, biorąc pod uwagę perspektywę całościowego budowania wizerunku marki przez spójną identyfikację.

PIKTOGRAM

Wszystko od prostych kształtów, do złożonych ilustracji. Poprzez formę graficzną, w sposób prosty, nawet dosłowny reprezentujące markę.
Piktogramy zwykle są zestawione z typografią. W niektórych przypadkach sygnet może być stosowany i aplikowany samodzielnie bez typografii.
Nie koniecznie nastąpuje to od samego początku powstania identyfikacji, a często jest to ewolucja, związana ze wzrostem jej rozpoznawalności.

EMBLEMAT

Upraszczając, jest to forma opierająca się zwykle na nazwie marki wkomponowanej w określony kształt geometryczny.
Od prostych kształtów do bardzo wyszukanych form graficznych.
Te formy reprezentują szeroką gamę brandów. Zespołów sportowych, organizacji, po etykiety produktów spożywczych.

ZNAKI ABSTRAKCYJNE / SYMBOLICZNE

Znaki te przedstawiają ideę, koncept, określone założenia briefu w sposób niedosłowny . Często bazują na prostych geometrycznych kształtach, czy też precyzyjnie wyrysowanych formach graficznych.

Reasumując, dobrze jest jeżeli przed tworzeniem logo dla swojej marki, mamy świadomość celowości stosowania określonych form.

Mam nadzieję, że ten artykuł będzie dla ciebie pomocny. Nie ma jedynego słusznego podziału znaków logo, również sporo problemów stwarza przeniesienie terminologii z języka angielskiego, gdzie terminologia jest przyjęta jako uniwersalna, a nowe pozycje branżowe czytamy tylko w oryginale.

Zachęcam do komentowania!