Jakie rodzaje logo można wyodrębnić?

Rodzaje logo: To w jaki sposób reprezentowany jest brand poprzez logo jest kluczem w dobrej identyfikacji. Znak w sposób graficzny musi komunikować podstawowe wartości, spełniać podstawowe założenia briefu. Powinien trafiać do odbiorców w odpowiedni i najbardziej skuteczny sposób.

Dlatego ważne jest, aby znaleźć odpowiedź na to, jaka forma będzie najbardziej odpowiednia, dla danej marki i specyfiki konkretnego przekazu.

W pierwszej fazie tworzenia znaku, nie musi oczywiście się zaczynać od arbitralnego wyboru konkretnej opcji, ale może być tak, że będzie to pewnym wstępnym założeniem.

Przedstawiam więc nieformalny i trochę subiektywny podział znaków logo, po to by nie pogubić się w terminologii oraz zapoznać się z podstawowymi typami znaków, które prawdopodobnie będziesz stosować w identyfikacjach swoich brandów.

 

TYPOGRAFICZNY / LOGOTYP

Typ znaku bardzo popularny w wielu identyfikacjach. Zapis typograficzny nośnikiem przekazu.
Typografia w odpowiednim stylu niekiedy łączy się z graficznym rozwinięciem / dopełnieniem.

 

 

 

Może być to wordmark przedstawiający nazwę podmiotu w graficznej interpretacji.
Zwykle jako ‘podkręcony’ regular-font lub zupełnie customowy, tworzący oryginalny zapis marki.

 

 

INICJAŁ / LETTERMARK

Kreacja logo bazująca na inicjałach nazwy firmy / brandu / innego podmiotu.
Lettermark zwykle zastępując dłuższą, kilkuwyrazową nazwę firmy, tworzy rozpoznawalny, zapamiętywalny i łatwy w stosowaniu znak graficzny.

 

 

 

MONOGRAM

Kombinacja dwóch lub kilku znaków typograficznych. Często są to inicjały podmiotu, twórcy etc., które znak reprezentuje / identyfikuje / utożsamia. Zwykle znaki są ze sobą w pewien sposób powiązane, skomponowane, tworząc monogram.

 

 

 

 

 

GLIF / LETTERFORM

Logo będące przedstawieniem poszczególnej litery, cyfry, glifu. Najczęściej jest to pierwsza litera danej nazwy. Są w tym obszarze proste ikoniczne formy graficzne, lub bardziej wyszukane i szczegółowe przedstawienia.
W prostocie formy, dodatkowym elementem wyróżniającym może być oryginalny wyróżnik, przestrzeń dodatkowego przekazu.

 

 

CHARAKTER

Graficzne, ilustracyjne przedstawienia postaci, charakterów, bohaterów.
W tym przypadku, tworząc taką identyfikację marki, trzeba mieć świadomość jakie są cechy tego typu identyfikacji, biorąc pod uwagę branżę w której ma funkcjonować, jak się to przełoży na cele firmy, grupy klientów etc.
Reasumując, aby przedstawienie było stworzone w sposób przemyślany biorąc pod uwagę perspektywę całościowego budowania wizerunku marki poprzez spójną identyfikację.

 

 

 

PIKTOGRAM

Wszystko od prostych kształtów, grafik, do złożonych ilustracji. Poprzez formę, w sposób prosty, często dosłowny reprezentujące daną markę.
Piktogramy zwykle są zestawione z typografią. Jednocześnie, szczególnie w przypadku firm o ugruntowanej pozycji na rynku i bardziej rozpoznawalnych, sygnet jest stosowany bez typografii. W ten sposób, samodzielnie aplikowany na nośnikach i mediach.
Należy jednak dodać, że często nie jest to sytuacja, która nastąpiła od samego początku powstania firmy, a była to ewolucja, następująca równolegle z umocnieniem jej pozycji na rynku.

 

 

 

 

EMBLEMAT

Upraszczając jest to forma opierając się zwykle na nazwie marki wkomponowanej w kształt geometryczny, np. owalny.
Od prostych kształtów do bardzo wyszukanych form graficznych.
Te znaki występują w szerokiej gamie brandów. Zespołów sportowych, organizacji, etykiet produktów spożywczych czy też prestiżowych podmiotów.

 

 

 

 

ZNAKI ABSTRAKCYJNE / SYMBOLICZNE

Znaki te przedstawiają ideę, koncept, w sposób niedosłowny określone założenia briefu. Jeżeli chodzi o formę, często bazują na prostych geometrycznych kształtach, również precyzyjnie wyrysowanych grafikach.

 

 

 

 

 

Reasumując, najlepiej będzie jeżeli zainteresowany stworzeniem logotypu dla swojej marki będzie przynajmniej miał możliwość zapoznania się, lub nawet wytypowania przedwstępnych założeń. Ale przede wszystkim, jeżeli zostanie przedstawiona prezentacja zostanie uświadomiony o celowości określonych typów kreacji.

We współpracy z Prostelogo.pl, w pierwszym etapie pracy dostaniesz więcej informacji, które będą dotyczyły tego Twojego projektu.

Mam nadzieję, że artykuł Rodzaje Logo, poszerzył Twoją wiedzę na ten temat. Nie ma jedynego słusznego podziału znaków logo, również nie wszystkie nazwy z języka angielskiego można używać zamiennie, w dosłownym tłumaczeniu. Temat jest szeroki, a przedstawiony podział rodzajów logo jest przygotowany tylko przez PROSTE LOGO. Zachęcamy do komentowania!