Najczęstsze zagrożenia we współpracy z wykonawcami
Czym mogą skutkować i jak ich unikać?

Nie daj się nabrać: Na pewno zastanawiałeś się – jako osoba zlecająca wykonanie logo, na jakie zagrożenia możesz się narazić, czym mogą skutkować i jak ich unikać?

W kilku akapitach przedstawię kilka często spotykanych i niespodziewanych trudności na jakie możesz napotkać podejmując się stworzenia swojego znaku firmowego. W tym poście skupiam się na współpracy z amatorami, co uważam, jest jednym z najczęstszych przyczyn generowania przyszłych problemów i strat.

Czy to się opłaca?

Ostatnio zauważalny jest wysyp “profesjonalistów”, jedno-biurkowych “agencji” powstających jak grzyby po deszczu. Konkurencja rośnie i wydaje się, że znalezienie wykonawcy w niskim, bądź zerowym budżecie będzie łatwe.

Jeżeli jest to Twoja pierwsza przygoda ze zlecaniem takiej usługi i nie masz żadnego doświadczenia, pewnie na pierwszym miejscu postawisz na najniższą cenę. Nie chcesz przepłacić i zwracasz uwagę na koszta – to zrozumiałe.

Problem zaczyna się, gdy szukając grafika / firmy, skoncentrujesz swoją uwagę do ceny wyjściowej wstępnej oferty, bez jej dobrej analizy, a przede wszystkim tego jak odnosi się ona do twoich potrzeb. Cena wyjściowa może również urosnąć w kolejnych etapach współpracy, a Ty będziesz brnął w średnio zadowalającą współpracę tracąc czas, nerwy i pieniądze.

Należy zacząć od tego, że z początku na własną rękę, nie będziesz wiedział jak oszacować i docenić wszelkie potencjalne korzyści z dobrze przeprowadzonego procesu tworzenia identyfikacji, oraz nie będziesz umiał zweryfikować czy poniesione wydatki będą dobrą inwestycją.  Umieścisz więc podświadomie projekt logo po stronie kosztów – nie inwestycji, zapominając o tym, że zdecydowałeś się podjąć tematu ze względu na potrzebę promocji, a w konsekwencji zysku.

Takie postępowanie będzie prostą drogą do nawiązania współpracy z przypadkowymi ludźmi i otrzymania w konsekwencji amatorskiej pracy, która może jedynie osłabić wizerunek twojej firmy lub produktu, a to będzie skutkowało nieefektywnością działaś marketingowych. W skrócie, stracisz swój czas i pieniądze.

Logo gwarantem sukcesu?

Zatrzymajmy się na chwilę przy promocji i zyskach z inwestycji. Musisz wiedzieć, że logo i identyfikacja wizualna nie jest jedynym elementem, który wpłynie na powodzenie Twojego biznesu. Tak jak zakup najlepszego oprogramowania lub sprzętu nie zagwarantuje Ci sukcesu. Zapewne znajdziesz też takie firmy, które działają jakiś czas bez strony internetowej czy podstawowej identyfikacji.
Pamiętaj więc, że nie zawsze samodzielnie będziesz mógł zadecydować czy obrana droga postępowania i prowadzenia projektów jest słuszna, i nie popełniasz błędów, które odbiją się długofalowo. Ważne jest żeby umiejętnie oszacować budżet w skali swoich inwestycji, by otrzymać usługę dostosowaną do Twoich potrzeb.

Wniosek jest taki, że nawiązując współpracę z firmą z doświadczeniem, referencjami i dobrym portfolio otrzymasz opiekę bardziej profesjonalną, a w konsekwencji bardziej optymalną i opłacalną dla Ciebie.

Podejdź do tematu rzetelnie i profesjonalnie. Na ten przykład w studio PROSTE LOGO na pewno dostaniesz bezpłatną poradę i szacunkową ofertę -]

Projekt projektowi nierówny?

Zdarza się, że ktoś tak naprawdę szuka tylko ozdobnika, dodatku graficznego, dla prezentacji, niekomercyjnego projektu, komunikatora etc. Czasami nie pokłada w swoim projekcie / produkcie wielkich nadziei. Zakłada, że zatrudnienie kogoś z doświadczeniem od samego początku będzie zbędne.

Podobnie może być w przypadku firmy, która doraźnie działając na przykład głównie z polecenia, na ograniczonym rynku, nie koncentruje się na walce z konkurencją lub też oferuje ceny niższe niż ona. Nie przykłada często wagi do identyfikacji wizualnej zlecając jednak wykonanie czegoś na jej kształt ze względów formalnych.

Dlatego droga postępowania polega więc na podjęciu prób stworzenia czegoś na własną rękę, szukając w wolnym czasie porad w Internecie, lub prosząc znajomego o pomoc. Finalnie jest to wybór spośród najtańszych ofert z Sieci, na “chybił trafił”.

Uważaj, jest to najprostsza droga do otrzymania amatorskiej pracy, a w przyszłości szacowania strat!

Jak to policzyć?

Zaczynając od tego, że zwykle redesign (poprawa lub całkowite przeprojektowanie) identyfikacji twojej firmy kosztuje często znacznie więcej (nie licząc ceny projektu za który zapłaciłeś na początku, czasu i nerwów które temu poświęciłeś) niż pierwotny projekt. Może się wiązać też z pewnym ryzykiem reakcji dotychczasowych klientów.

Pomyśl też ile będziesz Cię kosztowało przeprojektowanie materiałów reklamowych, wydruk nowych. Ponowne opłacanie kampanii internetowych oraz kosztów pozycjonowania.

Zastanów się więc na początku swojej działalności, czy będziesz walczył o nowych klientów, rozwijał firmę, inwestował w jej reklamę i czy będziesz konsekwentnie umacniał swoją pozycję na rynku?
Rozważ też czy niekomercyjny projekt, aplikacja, które tworzysz, nie stworzą perspektyw do rozwoju i przychodów, i czy nie warto pomyśleć o pozyskaniu użytkowników, klientów lub inwestorów wcześniej?

Logo i system spójnej identyfikacji wizualnej jest tutaj kluczowym elementem i powinieneś uwzględnić te wydatki w swoim budżecie.

Dlaczego łatwo trafić na minę?

Wybierając w najtańszych ofertach z portali ogłoszeniowych, zwykle trafia się na początkującego grafika szukającego czegoś do portfolio – po kosztach, a nawet za darmo. W przeróżnych konkursach obleganych przez amatorów, wrzucane są często stare, bądź odrzucone wcześniej koncepty adresowane dla zupełnie różnych podmiotów.

Wielu nie interesuje to, czy grafik pracuje na legalnym oprogramowaniu, skąd czerpie pomysły, czy respektuje licencje fontów, informując również Ciebie czy powinieneś nabyć takowe, czy nie kopiuje cudzych konceptów (świadomie bądź nieświadomie) narażając Twoją firmę.

Umowa często schodzi na dalszy plan – wielu klientów zakłada, że ta może tylko związać im ręce, bądź narazi na dodatkowe koszta.

/Umowy to szerszy temat, w osobnym poście na pewno poruszony zostanie bardziej szczegółowo/.

Kto traci?

Musisz wiedzieć, że to Ty poniesiesz wszelkie konsekwencje bezpośrednio lub też pośrednio – nawet tego nie zauważając, żeby przynajmniej wyciągnąć konstruktywne wnioski.

Zaczynając od kosztów wymiernych, tj. prawnych, wynikających z nierespektowania licencji lub naruszenia praw osób trzecich, nawet finalnego wycofywania identyfikacji i konieczności szukania wiarygodnych partnerów by zacząć pracę od podstaw.

Po realną stratę marketingową, nieadekwatną do zaoszczędzonych środków za usługę niespełniającej podstawowych założeń marketingowych.

Stracisz przede wszystkim dlatego, że nie będziesz w stanie przedsięwziąć podstawowych działań marketingowych, bądź zwielokrotnisz ich koszta.

Nie chcę tutaj wymieniać tylko czarnych scenariuszy, polecam jednak abyś rozszerzał swoją wiedzę w tym temacie i zachęcam do poszerzania horyzontów, sam będziesz mógł zdecydować jakie ryzyko możesz przyjąć.

Jak dobrze wybrać?

Nie pozwól sobie na to, by zawęzić swój obszar poszukiwań dla osób/firm, które oferują te najniższe kwoty, a są najniższe tylko pozornie i szybko to zauważysz. Jeżeli nie masz czasu na testowanie to nie ryzykuj.

Sprawdź portfolio. Napisz, porozmawiaj. Często jest tak, że małe specjalistyczne studia zrobią lepszą robotę niż te z pierwszych stron wyszukiwarki. Bądź otwarty i porównuj oferty.

Początkowe oszczędności mogą obrócić się przeciwko Tobie. Nie licz, że dostaniesz za darmo wstępne projekty. Nikt nie udostępni Ci wartościowej idei, a przede wszystkim nie podejmie wysiłku i kilkugodzinnej, kilkudniowej pracy na rzecz jej wykonania.

Jeżeli boisz się, że nie dojdziesz z firmą do porozumienia długofalowego, zawsze możesz umówić się (najlepiej na piśmie) na etapy współpracy, wymagać efektów. Poproś studio projektowe o propozycje takiego rozwiązania, ew. wyjaśnienie modelu współpracy. To nic nie kosztuje. Lub pisz do nas -]

W SKRÓCIE: Jakie są zagrożenia współpracy z amatorami?

  • Dostaniesz projekt nieunikalny, często wątpliwy prawnie.
  • Projekt słaby wizualnie. Nie zapadający w pamięć i nie trafiający do Twoich grup docelowych.
  • Przy wystąpieniu dowolnych problemów, roszczeń osób trzecich, tylko Ty poniesiesz konsekwencje.
  • Gdy dostaniesz projekt niezabezpieczony prawnie, możesz spodziewać się roszczeń finansowych twórcy w przyszłości.
  • Napotkasz na problemy techniczne przy reprodukcji w różnych typach mediów, płacąc za każdym razem więcej.
  • Zaangażujesz swój czas i pieniądze a nie dostaniesz w zamian usługi dopasowanej do twoich potrzeb.
  • Zwykle nie możesz liczyć na pracę z briefem. Autor nie będzie dbał, a nawet nie zapyta o Twoje unikalne cele biznesowe, grupy klientów i wiele innych.
  • Nawet gdy otrzymasz kilka propozycji nie uzyskasz opisu drogi postępowania i nie możesz liczyć na fachową poradę. dostaniesz tylko ‘znaczek’, który będziesz musiał sam sobie wybrać.
  • W 90% będziesz musiał w krótkim czasie przeprojektować wszystko od podstaw.

Mam nadzieję, że powyższe informacje będą dla Ciebie przydatne. Jeżeli przebrnąłeś przez artykuł, jest to znak, że szukasz wiedzy w tym temacie.
A ja osobiście uważam, że współpraca z klientem świadomym i wymagającym jest o wiele łatwiejsza – dla obu stron, bazujemy już na pewnych podstawach, nie tracąc czasu na banały.

B.P.